Har læst lidt forskelligt om batterier i forbindelse med udskiftning af det defekte haze gel batterie. Et spørgsmål der står tilbage er om gel batterier overhovedet er bedre end et almindeligt lukket bly/syre batteri?..
Billedet viser hvordan gele i en celle har klumpet sig sammen og dermed er ubrugelig.
Indenfor bly batterier er der helt overordnet set to typer: et start batteri og et forbrugs batteri. Haze gel batterier tilhører sidste type. Forbrugs batteriet har tykkere / færre blyplader, og de mange variationer i de forskellige brands, er primært elektrolytten. Gel batterier har en ‘gele’ en tyktflydende masse, ideen er at den bliver hvor den skal være mellem pladerne.
Når alt kommer til alt er et gel batteri et bly / syre batteri. Faktisk viser det sig at man kan efterfylde med destilleret vand, når der ellers er påfyldnings dyser på batteriet.
Et forbrugsbatteri har mange navne: marine, golf, deepcycle, gel, agm, sla, camping mm. Men nærmere undersøgelse viser at de i bund og grund består at en kraftigere blyplader, og der så er lavet forskellige tiltag i opbygning for at holde på elektrolytten.
Fakta er at dette haze gel batteri har holdt i ca. 5 år
Det batteri jeg midlertidigt har sat i bilen er er et 10 Aha lukket sla, der kommer fra min elcykel. Det er slidt og kan klare 7 aha nu. Disse batterier holder typisk 5 år, så det slut.
Der hvor jeg tror indsats skal ligges, er med en ordentlig lader en ctek feks, der hele tiden behandler batteriet optimalt.