Defekt thundersky aha160 lifepo4 celle

mde

Fik en kortsluttet celle, nysgerrig efter at få låget af den og se den indeni, den er kortsluttet, men ikke gået op i røg. eller eksploderet, men ret tyk, dvs. den har ventileret elektrolyt ud, efterhånden som den er kommet i kog, blevet til damp.

Der er tegn på sod udvikling flere steder indeni, eneste tegn på problemer er ved polen med kobber, hvor et eller flere ‘blade’ er revnet.

Udskiftning af ESP Controller uden at fjerne batteripakken

Citoren c1 EVie elbilen har både abs og VSC. VSC er et andet navn for ESP som er bosch’s brand navn for Electronic Stability Program. VSC står for Vehicle Stability Control og er et brand Toyota bruger. Det er dog en standard Bosch ESP der sidder i f.eks.aygo og dermed også identisk med citroen C1.

Controller skal have kommunikation på can busssen for at tro benzin/diesel motor køre, i Elbils versionen er der indbygget en simulering i curtis 1238 motor controller. Den kan desværre stå af, hvorefter der skaffes en CAN simulator boks. Brænder Bosch VSC controller af, kan den skiftes uden problemer, uden at skal kende bilens CAN ID (den tidligere almindelige motor’s)

image

Citroën c1 EVie elbilen er i Danmark leveret med både abs og vsc, i den oprindelige c1 EVie konverteret og godkendt i EU af ECCPLC, er der kun abs. Den Danske version af citroen c1 fra 2009, havde både abs og vsc, og derfor blev den typegodkendt som elbil med vsc også.

På billedet herover ses vsc (esp) kontroller og abs pumpe til venstre og abs kontroller og pumpe til højre.

image

Her ses hvor lidt plads der er når ESP Controller skal skiftes. For at få nok plads, er det nødvendigt at bøje hjørnet på batteri kassen med en lille rørtang. Det kan gøres nedefra. Derefter løsnes de to 8 mm skruer der holder ESP pumpe på plads, herefter kan der skydes en lille træklods ind under ESP pumpen, der før at der lige nøjagtigt er plads nok til at skifte controlleren.

image

image

image

image

image

Kontaktor ‘Main DNC’ fejl

sdrTilstand af Main contactor testes af curtis 1238 motorcontroller under opstart.

Finder den problemer, går det for langsomt, lukker den ikke helt til, kommer der en fejl: ‘Main DNC’

Kikker man nærmere på fejl med programmerings station 1314 og curtis 1309 usb programmer, kan der feks konkluderes ‘Main contactor Welded’

Havde en af de sjovere fejl, curtis viste ind imellem fejlen ‘ Main DNC’ men ikke altid. Har tidligere oplevet et insekt mellem terminalerne der giver denne fejl, den her gang var det ikke et insekt, med rester fra drejning af gevind.

Der er godt nok mange små fejl kombinationer i disse biler, denne var dog til at finde 😉