DC-DC konverter død

Ud over fejl på de ene allbright relæ, der ikke tændte helt hver gang, oplevede jeg samtidigt at DC-DC konverter gik helt død.

Symptom på død DC-DC er at der ikke er strøm til ESP, lys, elektrisk servo, elektrisk bremsepumpeosv. og stop lampen lyser ret hurtigt.

DC-DC konverteren er fra kellycontroller i usa, den kan klare 96 volt maks, og yder 13.5 volt 25 ampere, type nummeret er HWZ1-DC-DC (skulle kunne erstattes af denne)

dc-dc konverter

Biledet herover viser en umiddelbart umulig opgave, print og komponenter var indstøbt i fugemasse. dav

Printet blev dog skrapt næsten frit, en lyt faldt af.

mde

En standard sg2525 puls width modulator chip er komplet som en ret basic Buck konverter. Skruede lidt op og ned på potmetre for at sikre de virkede/var løsned, loddede flere dårlige lodninger og den lyt i udgang der var faldet af. Den var iøvrigt også dårligt lodde på det ene ben, pga stor stel plan på både bund og top siden af printet.

dav

Lyt der var dårligt loddet ses tv. på billedet herover

mde

2 stk 40N25 N-mosfets brugt på 96 volt siden er rigeligt over dimentioneret. Den klarer 250 volt og 40 ampere hver.

dav

Bemærk forstærkninger af flere printbaner med loddetin, ser det tit på switchmode power supply udstyr.

dav

Så kører DC-DC konverteren igen, 13,68 volt ud

 

Allbrigt relæ mellem DC-DC konverter og batteri

Fejler allbright relæ’et mellem DC-DC konverter og elbilens 12 volt accessory forbrugs batteri, svarer det til at generatoren i en almindelig bil ikke virker. Det betyder at alt: lys, elektrisk servostyring, ESP og andet fejler, og stop skiltet tænder.

dav

Har nu oplevet at begge allbright relæ’er gået til på omkring 50000 km. Skilte dette relæ ad, og kunne ryste ferrit stumper ud af det, der må komme fra  spolens kerne. Relæ kunne stadigt ikke trækkke ordentligt on hver gang. Rensede derefter med wd40 begge veje, og med trykluft, så lykkedes det at få relæ til at trække normalt igen.

dav

BMS master og celle print erstattet af nye modeller

Opdatering 15. oktober 2016:

Ved konvertering til anden BMS skal Zivan lader ændres.

Enten

bygges den om så den følger LiFePo4 standard ladekurve, med en ny eprom med guide (fåes hos Grumphy i UK).

Eller

Den lille boks indeni ZIVAN med LDR modstand og en pære eller lysdiode der styrer ladestrøm fra original BMS fjernes og erstattes af en 2Kohm multiturn trimmer. EOC spænding justeres til et passende sted mellem 90 og 93 volt ved 25 celler.

celle print erstattet af: http://ev-power.com.au/webstore/ev-power-bms/bms-cmlfp.html

BMS main print erstattet af : http://ev-power.com.au/webstore/ev-power-bms/mcu-micro-08a.html

Tilslutning af BMS master og celle print er dog den samme som med de gamle print:

curtis 1238-6501 operativ system os12 installation

En curtis 1238-6501 AC motor cóntroller (og nogle (alle?) af de andre curtis motor controllere) indeholder:

  1. En bootloader der kan kommunikere serielt med curtis winVCL (standard 57600 baud)
  2. Operativsystem, OS11 i original citroen c1 EVie motor controller
  3. Når OS er installeret kan parametre indstilles og ændres på forskellige niveauer. Der er forskellige parametre tilgængelige for bruger/forhandler/oem.
  4. VCL (Vehicle Control Language) som er en mulighed for selv at skrive noget kode i basic/pascal/C agtigt kode sprog. Laves med winVCL. Hvor man får fat i det vides ikke, muligvis kun tilgængeligt for nogle OEM forhandlere?

For at kommunikere med Curtis 1238 skal der bruges en programmerings adaptor fra curtis.

Her under en curtis 1309 usb programmer:

curtis 1309 usb

Der er en del uklarhed på nettet omkring hvordan man kommunikerer med curtis 1238 (og andre controllere), og rundt om på nettet har folk muligvis  succes med at kommunikerer med ældre versioner af 1238 via  alm usb til ttl adaptor (som f.eks. arduino bruger).

Det virker dog ikke på den version der sidder i citroen c1 evie, eller den nye uprogrammerede curtis 1238-6501 jeg har anskaffet. Den originale kører med os11, der virker alle de eksperimentelle kommunikations løsninger ikke. Jeg har prøvet en del af dem, og købte enda en version på ebay i sverige der skulle virker, men nej, der skal min. en curtis 1309 usb programmerings adaptor til, og en programmer station 1314-4402 til win7/8 (eller evt. 4401 til win xp).

Den nye curtis 1238 har fået installeret OS12. Det blev installeret med winVCL downloader programmet:

winvcl