Kontaktor ‘Main DNC’ fejl

sdrTilstand af Main contactor testes af curtis 1238 motorcontroller under opstart.

Finder den problemer, går det for langsomt, lukker den ikke helt til, kommer der en fejl: ‘Main DNC’

Kikker man nærmere på fejl med programmeringsstation og 1309 programmer, kan der feks konkluderes ‘Main contactor Welded’

Havde en af de sjovere fejl, curtis viste ind imellem fejlen ‘ Main DNC’ men ikke altid. Har tidligere oplevet et insekt mellem terminalerne der giver denne fejl, den her gang var det ikke et insekt, med rester fra drejning af gevind.

Der er godt nok mange små fejl kombinationer i disse biler, denne var dog til at finde ;)

DC-DC konverter død

Ud over fejl på det ene allbright relæ, der ikke tændte helt hver gang, oplevede jeg samtidigt at DC-DC konverter gik helt død.

Symptom på død DC-DC er at der ikke er strøm til ESP, lys, elektrisk servo, elektrisk bremsepumpe og stop lampen lyser ret hurtigt.

DC-DC konverteren er fra kellycontroller i usa, den kan klare 96 volt maks, og yder 13.5 volt 25 ampere, type nummeret er HWZ1-DC-DC (skulle kunne erstattes af denne)

dc-dc konverter

Biledet herover viser en umiddelbart umulig opgave, print og komponenter var indstøbt i fugemasse. dav

Printet blev dog skrapt næsten frit, en lyt faldt af.

mde

En standard sg2525 puls width modulator chip er komplet som en ret basic Buck konverter. Skruede lidt op og ned på potmetre for at sikre de virkede, loddede flere dårlige lodninger og den lyt i udgang der var faldet af. Den var iøvrigt også dårligt loddet på det ene ben, pga stor stel plan på både bund og top siden af printet.

dav

Lyt der var dårligt loddet ses tv. på billedet herover

mde

2 stk 40N25 N-mosfets brugt på 96 volt siden er rigeligt over dimentioneret. De klarer 250 volt og 40 ampere hver.

dav

Bemærk forstærkninger af flere printbaner med loddetin, ser det tit på switchmode power supply udstyr.

dav

Så kører DC-DC konverteren igen, 13,68 volt ud

 

Allbrigt relæ mellem DC-DC konverter og batteri

Fejler allbright relæ’et mellem DC-DC konverter og elbilens 12 volt accessory forbrugs batteri, svarer det til at generatoren i en almindelig bil ikke virker. Det betyder at alt: lys, elektrisk servostyring, ESP og andet fejler, og stop skiltet tænder.

dav

Har nu oplevet at begge allbright relæ’er gået til på omkring 50000 km. Skilte dette relæ ad, og kunne ryste ferrit stumper ud af det, der må komme fra  spolens kerne. Relæ kunne stadigt ikke trækkke ordentligt on hver gang. Rensede derefter med wd40 begge veje, og med trykluft, så lykkedes det at få relæ til at trække normalt igen.

dav

BMS master og celle print erstattet af nye modeller

Opdatering 15. oktober 2016:

Ved konvertering til anden BMS skal Zivan lader ændres.

Enten

bygges den om så den følger LiFePo4 standard ladekurve, med en ny eprom med guide (fåes hos Grumphy i UK).

Eller

Den lille boks indeni ZIVAN med LDR modstand og en pære eller lysdiode der styrer ladestrøm fra original BMS fjernes og erstattes af en 2Kohm multiturn trimmer. EOC spænding justeres til et passende sted mellem 90 og 93 volt ved 25 celler.

celle print erstattet af: http://ev-power.com.au/webstore/ev-power-bms/bms-cmlfp.html

BMS main print erstattet af : http://ev-power.com.au/webstore/ev-power-bms/mcu-micro-08a.html

Tilslutning af BMS master og celle print er dog den samme som med de gamle print: