Zivan ng3 laderen justeres så den begynder at sænke lade strømmen, i slutningen af opladningen.
Elbilen er født med 25 batteri celler, curtis motor kontroller, DC DC konverter og elmotor, kan klare op til 28 batteri celler.
Da bilen alligevel har stået stand by under koblings udskiftning, har jeg monteret enu en celle, nu i alt 27 celler. Hver ekstra celle giver ca. 3,5 km længere rækkevide, og elmotor kommer op og får mere moment op ad bakke.
Zivan laderen er nu justeret til at stoppe ved ca. 97 volt. Den rammer ikke helt præcist hver gang, det kan svinge et par volt. De 97 volt giver ca. 3,6 volt pr. Celle, hvilket er en ‘sikker’ lade spænding. Når lader frakoples falde celle spænding til ca. 3,3 volt på hver celle.
Når zivan ng3 lader justeres på plads, holdes øje med forbruget fra stikkontakten. Det gøres med en standard elmåler frem byggemarkedet. Når lader kører på fuld kraft bruger den ca. 1725 watt fra nettet. Når ladecyklus nærmer sig afslutning falder forbruget til ca. 500 watt.
Til sidst ligger forbruget på ca. 225 watt, det er her jeg justerer på zivan og regulere den så langt ned at BMS celle prints røde led slukker. Hvis zivan står for højt i spænding, lyser ræse led hurtigt og kort efter slukker BMS for lader. Det er sådan lidt på fornemmelse at det sidste stykke justeres ind. Jeg endte på ca. 97 volt, med fem celle print der lyste. De celler med rød led ligge rpå ca. 3,75 volt, de andre celler ligger på 3,6 volt.
Cellerne må ifølge thundersky selv ligge 0,1 volt fra hinanden, min erfaring er at de ligger inden for 0,05 volt når de er top balanceret nogle gange.
You must be logged in to post a comment.