Komplet kobling med tilbehør

komplet kobling til elbilen

Så er det på tide at få monteret kobling igen på hpevs elmotoren til Citroën c1 evie, træls at være uden elbil på 5 uge 🙁

Det har vist sig vanskeligt at finde en brugt koblings plade. Billedet herover viser en koblings plade til en aygo. Desværre skulle der en ny original til for hele 850kr, meget dyrt.

Fandt flere billige uoriginale koblings skiver ned til 350 kr, problemet er bare den skal passe 100% ned i koblingsblokken på elmotor.

Der er lidt delte meninger om hvilken loctite der skal bruges, og om hele akslen skal have loctite eller ej. Jeg har valgt loctite 243, den blå til skruesikring, den er ikke permanent, men skulle være stærk. nok

koblings_plade_aygo_adskilt

Der måtte en vinkelsliber til for at få centerdelen ud.

koblings_plade_aygo_centerdel

Centerdelen der skal bruges til den nye kobling

koblings_montering_paa_akslen_paa_elmotor

Akslen og not gangen er renset af med renset benzin. Der var en der sagde jeg skulle bruge loctite aktivator. Fandt ud af at lotite anbefaler aktivator ved lave temperaturer, ellers ikke.

Da motor, Fjer og kobling ligger på arbejdsbord i 25 graders varmt fyrrum, har jeg valgt ikke at bruge aktivator.

Kobling_paa_elbil_fjer_limet_I_notgang_med_loctite_243

Som det ses på billede her over har jeg valgt kun at give notgangen loctite 243, intet andet.kobling_skruet_fast_til_akslen_paa_elmotor

Koblingen skubbet på plads på akslen, med Fjer på plads

kobling_sikres_med_umbracho_pinol_skruer_med_loctite_243_skriesikring

Pinol skruer får loctite 243 på gevind efter loctite’s egne anvisninger. Anvisninger kan findes her:  loctite 243 bruger vejledning.

Loctite 243 kan tilpasse i ca. 15 minutter, derefter begynder det at tørre. Det er tørt efter ca. 45 minutter og helt hærdet op efter 12 timer. Elmotor bliver derfor stående i varmen til i morgen så loctite kan hærde helt op.

BEMÆRK, Jeg har kun monteret 2 ud af 3 pinol skruer, det er grundet erfaringer fra andre der har denne koblings type.

kobling-_monteret_paa_hpevs_elmotor

Så er kobling på plads, skruer spændt til.

citroen_c1_evie_ny_kobling

Har ledt efter Nylon fedt til udfræsningen hvor koblings centerdel skal ploppes i, men kan ikke finde nylon fedt. Så valget faldt på litium fedt, der skulle have flere styrker netop i en samling som denne.låsering på kobling

Litium fedt  med molybdændisulfid og AP additiver er salt og vand afvisende, har stor slidstyrke, god smøreevne ved højt fladetryk, og stød belastming.

Derudover har det valgte  litium fedt anticorrosions evner mm.

 Opdatering 9/1-2015:

uoriginale koplingsplader fra EXEDY kan bruges, finde bla på ebay