BMS udskiftning, og balancering af celler

Celler kommer jævnligt ud af balance med den originale BMS. Der er flere eksempler på overladte (tykke celler, eller helt døde celler) i elbilerne med original BMS.

Diagram over tilslutninger til/fra original BMS

Original BMS oplader til før høj spænding, det kan dog afhjælpes på forskellig vis, men celler kommer alligevel ud af balance. Original BMS kan tvinge alle celler ned hvis den finder fejl på en celle. Den balancerer selvom bilen står uden nøgle, og egentligt skulle være slukket.

2013-12-18 17.41.12
Original BMS

Celler der bare er ude af balance, kan aflades til 2,8volt og oplades samlet igen, så er problemet ofte løst for en tid. Her bruger jeg selv powerlab 8. Er ved at designe en automatisk test load der kan aflade til ønsket spænding, alle 25 celler på en gang.

Det foreslåes at udskifte BMS hurtigst muligt til den simple australske version der er vist her på siden. Egen elbil kørte over 100000km med BMS fra ev.power.com.au . Motor vinkling kortsluttede I den og Curtis motor controller brændte helt af. Der var ingen problemmer været med celler overhovedet, de var alle I god stand og brugbare til andet da bil blev skrottet.

2013-12-30 14.17.35
Celle print fra ev-power.com.au

Der er fundet billige RC multi celle voltmetre til dem som ønsker at se spændingen på alle celler samtidigt.

mde
RC Batteri celle voltmetre

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.