batteri problemet kan være løst med de nye LTO batterier: Lithium Titanate Oxide Celler kan klare 20000 fulde op og afladninger

Glæden var stor da jeg besøgte ev-power.eu for et par måneder siden. De tester iøjeblikket Lithium titanate Celler og batterier.

Den fulde formel for LTO er Li2TiO3

En søgning på nettet efter LTO celler, gav flere hits, og der kan minsandten købes celler i standard størrelser allerede.

Lithium titanat batterier har ekstraordinær lang levetid, klarer hurtig opladning og er langt sikrere end andre typer af lithium baserede batterier.

Fordelene ved Lithium titanate batteriteknologi er betydelige, og de indeholder en række økonomiske og økologiske aspekter, der er vigtige for en fremtid drevet af vedvarende grønne energikilder.

Titanat teknologi Lithium (LTO) er en løsning, der skulle være den mest velegnede til mobil energilagring. Til LTO cellerne bruges en avanceret nanoteknologi til at producere et anode areal, der er væsentligt større end for alle andre kendte typer af lithium baserede batterier.

Denne fordel giver Lithium titanat batterier en længere levetid på op til 20.000 fulde lade cyklusser, i forhold til de ca. 2.000 et lithium baserede batteri som f.eks. LiFePo4 kan klare idag..
standard agm batteri

En anden fordel er effektiviteten i Lithium titanat teknologien, når de bruges til energiopbevarings løsninger til f.eks. offgrid huse. LTO giver her mulighed for en virkningsgrad på op til 98%, som er langt højere end konventionelle løsninger til energilagring der er brugt indtil nu.

LTO batteriet, Lithium titanat, tilbyder den højeste energi i forhold til vægtforholdet der er set endnu. Det skaber spændende muligheder for bedre elbiler, elcykler, elbåde og andet der er batteri drevet..

Lithium titanate batterier er også bedre til at levere meget høj effekt, da det kan lagre og belastes med mellem 30 og 100 gange mere end standard lithium batteriet.

Lithium titanate teknologien er baseret på et modificeret lithium ion batteri, men har yderligere lithium-titanat nanokrystaller på overfladen af sin anode. I standard LiIon batterier er der et carbon materiale.

Dette giver anoden et overfladeareal på omkring 100 kvadratmeter pr. gram, hvilket er væsentligt mere end de 3 kvadratmeter pr. gram der opnås ved anvendelse af konventionelle carbon materiale. Fordelen er at elektronerne kan komme ind og forlade anoden langt hurtigere = mindre varme = mindre tab og mindre risiko for at ødelægge anoden.

På grund af denne store anode overflade, er genopladning af LTO batteriet meget hurtig. Forbedringen i overfladearealet øger LTO cellernes generelle stabilitet, og det forbedrer også sikkerheden.

På grund af fordelene ved lithium titanate i form af høj sikkerhed, høj stabilitet, lang levetid, mere effekt, kan lithium titanat batterier i vid udstrækning anvendes i elkøretøjer, og som husets ladestation, selv i en turistbus, lystbåden, til opbevaring af ens solcelle strøm, til trafiksignaler, til lokal sol hybrid gadebelysning, til UPS strømforsyning, nødsituationer, vejrradar, smart grid, kommunikations base stationer, på hospitaler, til telekommunikation og til alt det andet elektroniske isenkram vi omgiver os med.

Links og ressourcer:

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Lithium_titanate

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

%d bloggers like this: