EVA laminering af solceller – Sampels – trin3

Den   ultimative EVA Laminerings metode for gør det selv folk kræver vacum og en stor varmeplade som den de har i en grillbar !!…

Idag kom jeg dog tættere på en måde at bruge headgun og tryk, som ser ud til at give brugbart resultat.

Det er ikke ligegyldigt hvor på solpanelet man starter med headgun og det se ud til at EVA skal holdes ‘let’ fast i hjørnerne.

Der kommer lidt små bobler, men jeg tror jeg kan blive tilfreds med resultatet.

Fremgangsmåden er at starte med glasset, så et lag EVA (vendes med den glatte side mod glasset), solcellerne, Enu et lag EVA (vendes med den glatte side der hvor bagpladen skal være, og nu varmes der med headgun. Hvordan headgun føres, og hvor der startes har stor betydning.

Ikke for tæt på med headgun, men så tæt på at EVA’en skifter farve og udseende.

Det må ikke ligne ‘en vinterglat trappe opgang’. Det bliver ligsom klart og ‘glas agtigt’. Nu er det så bagpladen skal på (kan være TPE,TPT, ACRYL,ALUMINIUM, mm)

Det skal nu trykkes med DET RIGTIGE TRYK så laminaten ‘flyder ud, uden at celler knækkes . DET RIGTIGE TRYK håber jeg på at kunne finde på mine 5 solpaneler. det bliver en plade men noget vægt på, hvor meget ved jeg enu ikke. I manual fra str (som laver EVA) er der et bestemt tryk pr. cm2, så det må være til at regne ud.

Til sidst skal der eksperimenteres lidt med fuger, vil gerne finde en lim der er klar til mellemrummet/ kanten mellem frontglas og bagplade. Silikone vil være oplagt, men selv den dyre model af denne har altså problemer med at være ude hele tiden, den går altså løs. Har brugt forskellige typer silikone til mine første paneler, men sika rude lim og fuge er meget stærkere.

Det bliver til et ganske robust og vridnings stabilt resultat, tror virkeligt denne teknik kan holde. Og så er panelet herligt tyndt og helt tæt.

I denne uge skal jeg have fat i 5 stk 4-5 mm glas, har kontakt til en der kan lave dem super billigt. Som bagplade bliver det sansynligvis acrylglas, 3 mm, til de første 2. Så må jeg se om der dukker noget TPE, eller andet op.

Her er lidt fra dagens EVA laminerings eksperimenter:

Første test, klar acryl, EVA, celle, EVA, 0,5mm aluminium som bagside.

Starter med acrylglas, så EVA, solcelle, EVA og varme. Til sidst presses alupalde ned over og samler det hele i en ’sandwich’.

Resultat bliver overraskende godt, som det ses på billederne er der små bobler.

Ifølge STR, livingoffgrid og andre online kilder kan disse kun fjernes hvis der bruges vacum.

acryl-eva-solarcell-eva-aluminium-1

acrylglas-eva-solcelle-eva-alu-encapsulation

Anden test ser knap så godt ud. her starter jeg som en af bygge guiderne foreslår at begynde med bagpladen, så EVA, solcelle, EVA og varme. For så til sidst at lægge front glasset på, her acrylglas. Problemmet her bliver at alu. gør at det køler hurtigere af, der opstår flere bobler, og med frontpladen kan de ikke presses ud.

acryl-eva-solarcells-eva-encapsulation-tedlar

Tredie test, ok, tæt på samme resultat som første, ville se og jeg kunne gentage, eller om det var tilfældigt, samme gode resultat.Der er flere bobler foroven, det er alupaden der er presset  ’skævt på’, det fortæller at det er vigtigt med ensartet tryk når de rigtigt paneler skal presses sammen.

acryl-eva-encapsulation

Fjerde test, acrylglas,EVA,solcelle,EVA, varme og enu et lag acrylglas. Det bliver faktisk et godt resultat, og fordellen ved acrylglas som bagplade er at man kan holde øje med om man trykker kraftigt nok.

acryl-eva-solcelle-eva-acryl

acrylglass-eva-solcelle-eva-acrylglass

6 tanker om “EVA laminering af solceller – Sampels – trin3

  1. Jeg tænkte på om man kunne bruge en vaccumpumpe til at suge luften ud med ved først at stryge alle siderne sammen mad et strygejern og så suge luften ud af et sidste lille hul gennem et rør.
    Jeg har en vaccumpakker der fungerer på den måde men den kan jo kun spænde over 28 cm, den svejser selvfølgeligt også poserne.

    1. lyder som om metoden knuser cellerne?

      Når der varmes med strygejern smeltes EVA, men måske kun det prøves hvis man er forsigtig nok.

      Tror bare ikke jeg kan lave ens tryk, og kikser det, revner cellerne. Men det skal prøves.

      Er mere til at lave en hel varmeplade (alu eller kobber) som varmes op med et 3Kw varmelegme.

      Og så bruge vacumpumpe som du skriver. Hvor får man sådan en pumpe fra til småpenge?

      Ku være interessant at se den laminerings maskine du har i drift, har du mulighed for at filme processen?

  2. Jeg tror du misforstår metoden med strygejernet.
    Jeg vil ikke stryge ovenpå solcellerne.
    Jeg ville stryge kanterne sammen med tilpas lav temp
    så der bliver dannet en lufttæt pose som jeg så kunne
    suge luften ud af i et hjørne. Når skidtet så er helt
    vaccumpakket ville jeg varme det færdigt med en varmluftpistol.
    Til sidst skulle det gerne være muligt at klippe det
    pænt til uden at der kan komme luft i.
    Her er en demo af vaccummaskinen der kan købes samme sted.

    http://www.facebook.com/grillklubben.dk

    1. aha, jeg det har jeg helt sikkert ikke forstået ;), hmm, ja det skal da vist prøves. Så er der styr på alle lag. tror man så skal ligge noget ovenpå der presser lidt ned, for EVA er sådan lidt ‘gummiagtigt’, bulet/skævt. EVA kan sagtens skæres til bagefter, det klistre sig fast til bagpladen/front glasset alt efter hvordan man vender det. Kan ikke lige finde noget der ligner en vacum maskine i linket?

      vil du så ikke have et lille ‘indsugnings’ hul i EVA?

    1. okayz, den er en reel mulighed som hjemmelaminator, når først man finder sugetid osv. cellerne skal helt sikkert holdes ned, er sikker på den ka vride dem i stykker. Jeg tænker lidt i at bruge en gl. varm luft ovn/ udbygge den så den kan klare ca 1×1 meter, lave vacum med din laminator ide, og så ellers bruge to lag glas. det er let at holde øje med processen gennemglasset, det kan holde til varmen og kan tåle tryk når EVA skal hærde op.

      Så er det med at finde sådan en laminator fætter å ebay til det rette pris, tak for din ide 😉

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *