Hack af defekt BMS til 36 volts elcykel batteri pakke
Elcykel batteriet er sat sammen af en stak defekte LiIon celler og en defekt bms fra en el scooter.
En del af cellerne var svære at få op at køre igen, mens andre kom sig efter en enkelt opladning.
Cellerne er på 5000 mAh hver og der sidder 4 stk. parallelt i alt 20 Ah.
For at få en død LiIon celle op at køre skal det testes om den overhovedet vil tage imod noget, derefter kan man over tid, og en del op og afladninger, få gang i nogle af de ellers kassable celler igen.
Det er sådan lidt på ‘mavefornemmelse’, og jeg kan ikke lige beskrive processen i en how-to guide.
Til at motionere cellerne bruges forskellige strømforsyninger og powerlab 8 som er vist i tidligere indlæg.
Loadhandleren i BMS er lavet med hele 12 stk IXTP170N075T2 power mosfets
Denne mosfet kan klare 75 volt og hele 170 ampere. Den har en ron modstand på blot 5,4 mohm (0,0054 ohm). Det er med andre ord en mosfet switch der kan håndtere meget høj strøm. Teoretisk hele 12*170 = 2040 ampere. Ved 36 volt er det 36 * 2040 = 73,44 kW !! I praksis dog noget mindre, idet den ikke er kølet overhovedet, og formenligt derfor der er så mange mosfets.
Celle printet i BMS kan klare op til 16 LiIon celler. Det er lykkedes at redde ialt 10 rækker af 4 celler, det bliver ialt til 40 volt. Batteri pakken kan altså nu yde 800 Wh = 0,8 kWh.
På BMS celle print står PCM-L16S40-321, det er et standard kina print, uden nogen dokumentation online.
Det vil blive til 120 km+ elcykel kilometer.
Den ene mosfet var stået af, utroligt nok, herunder ses ben forbindelser.
Det der skal laves nu for at få batteriet og BMS til at fungere sammen igen, er en arduino der holder øje med celle printet. Arduino skal drive gate på MOSFETs low, når spænding er for lav på celler.
Opladning regner jeg med bestemmes af en lader fra ev-power.EU