Elcykel batteri liion

Hvorfor er elcykel batterier så f….. dyre? Et lifepo4 batteri på 160 Aha 3,2 volt til en elbil koster under 1500 kr, hvorfor koster et standard lipo batteri på 5 aha / ca. 30 volt så 3500-4000 kr?

elcykel batteri liion

Når man kikker ind i lithium batteriet til elcyklen finder man et print der fylder over halvdelsen af boksen, der sidder lidt BMS (batteri management system) elektronik og ladestyring samt ‘load handler’ og cuttoff kredsløb når batteri er afladt.

elcykel batteri

Nederst ses et par simple billige fet transistorer der klarer switchning. Til højre ses 2 x 4 tynde ledninger fra de enkelte celler til BMS elektronikken.

lithium batteri til elcykel

Her ses lithium batteri cellerne under det hvide plast, de er sølvgrå.

Ikke meget indhold og en produktionspris på meget få kina kroner.

Prisen er simpelthen kunstig høj, lipo batterierne til elcykler er ikke pengene værd..

links og ressourcer:

DIY liion celle bokse: http://www.ebay.com/itm/Telsa-uses-DIY-up-to-20000mAh-Li-on-Battery-Pack-Case-4×18650-Cells-Black-color-/321266946313?pt=US_Rechargeable_Batteries&hash=item4acd009109

løse flade Liion celler fundet på ebay: http://www.ebay.com/itm/For-7-8-9-inch-replacement-cell-5000mAH-3-7v-tablet-pc-polymer-Li-ion-battery-/261448987404?pt=US_Rechargeable_Batteries&hash=item3cdf92f30c

løse flade lifepo4 celler til udskiftning : http://www.ebay.com/itm/High-Quality-3-2V-20Ah-LiFePO4-Prismatic-PHEV-EV-E-REV-Rechargeable-Battery-Cell-/400556658146?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item5d43098de2

2 thoughts on “Elcykel batteri liion

  • 13. august 2014 kl. 21:56
    Permalink

    Batteriet på billederne herover ser ud til at være et 5AH Polymer batteri fra ca. 2007/2008. (Fra Protanium) Det er et “halvt” batteri, da det fulde 10AH batteri fungerer noget bedre i praksis. Teknologien er udviklet en hel del siden, og cellerne styres bedre hvilket giver en bedre holdbarhed af batteriets levetid.

    Man kan idag finde elcykel batterier på markedet hvor der tilbydes 3 års kapacitets garanti, hvilket er et bevis på at udviklingen går i den rigtige retning.
    I det øvrige EU kan tilkøbes kapacitets garanti på elcykel batterier i helt op til 5 år. Desværre er det ikke lovligt i Danmark, men det er jo de samme batterier…..

    Om prisen er for høj kan man jo diskuterer, men prisniveau på batterier er uden tvivl årsagen til at elbiler endnu ikke har overtaget bilmarkedet endnu….

    Besvar
    • 14. august 2014 kl. 04:21
      Permalink

      Tak for rettelsen, det er lipo batterier som du skriver.

      Ja batteri prisen og for lav kapasistet pr. Kg er elbilens store problem.

      Godt at høre der gøres noget for at forbedre / give garanti, for den almindelige bruger kan ikke være tjent med den holdbarhed som feks protanium sættet leverer. Især når prisen tages med. Med typiske salgspriser på 6000-10000(op til18000 ) for elcykler, skal de også kunne holde mindst tre år uden udgifter til vedligehold.

      Kikkes der på de rene komponent priser på indmaden i en batteri pakke som den viste, så er der ikke for særlig mange penge. Vil sige at til den salgspris der er, kan det produceres i Danmark med god fortjeneste, og det er ellers svært med elektronik idag.

      Besvar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

%d bloggers like this: