hvordan endte kewet elbilen i norge
I forbindelse med KEWET service findes også Consys, som udvikler diverse systemer til forskellige elbiler, ikke kun kewet.
‘Kollega Bil AS’ i Norge startede i 1992 som forhandler Kewet elbilen. I 1995 blev ‘Kollega Bil AS’ norsk importør kewet.
Da Kewets var gået konkurs i 1995, overtog ‘Kollega Bil AS’ slur september 1998 hele det danske danske produktionsselskab der fremstillede kewet’er i Hadsund. ‘Kollega Bil AS’ overtog alt: produktionsrettigheder, produktionsudstyr, varelager og varemærke: “Kewet”.
I juni 2000 blev kewet elbilen typegodkendt af Norges Vejdirektorat, og prodiuktionen kunne påbegyndes, i norge.
‘Kollega Bil AS’ fokuserede på produktion og vedligeholdelse af Kewet-bilerne. Kewet var allerede typegodkendt og solgt i 20 lande, og bla. købte USA ‘keweter’.
Der er kommet flere forskellige kewet modeller på markedet efter norge overtog den lille elbil:
- Type 1+2 er 48 volt, manuel gearkasse, motor på 5 Kw
- Type 3 er 48 volt, automatisk gearskift, motor på 7,5 Kw
- Type 4 kører 60 volt, 10 Kw-motor
- Type 5 med 72 volt, motor på 12 Kw, denne bruges som vn. model
Forskere på Schatz Energy Center ved Humboldt State University byggede i 1997 et kewet eksemplar om til drift med 10 kw brændselscelle. Denne brint bil kunne køre 75 km/h og en havde en rækkevidde over 100 km.
En sjov lille konstruktion til kewet blev lavet af en tysk forsker, Bernhard Friedl, lavede en anhænger med en benzinmotor som så kunne skuppe kewet’en og spare på strøm på batterier. En hybrid bil der er ret enkelt og benzin motoreen kan man jo tage med efter behov, dvs. over lange afstande.
I 2000 præsenteredes i USA en Kewet der hed ‘2000’, den er mere blød og ren i linierne, men kewet navnet overlevede.