kewet Lader batteri Lader kewet  ladeteknik og batterier korsels logbog

Efter at have makket med to zivan Ladere et par måneder nu, er det endeligt opgivet at få dem til at virke. Tanken er at ombygge dem og bruge power Printet sammen med en Arduino. Ligenu eksperimentes med at lave delvis intelligent Lader med Arduino singlechip. Indtil resultat foreligge af dette eksperiment, er der brug for en nødlader. Det er en kompination af trafoer fra skrotted effektforstærker og offgrid solpaneler. Egentligt mangles der bare en automatisk slukke funktion ved fuldt opladt.

Trafo Lader er ikke så effektiv som nye smarte Ladere, dog kostede det kun 5,6 kw at køre 30 km i kewet, hvilket er 186 watt pr. km. Det tog ca. 10 timer at fylde de 5,6 kw på med ringkernetrafo nødladeren, det er ok som nødløsning.

Kilometer prisen ved køb af el fra nettet er:  37 øre pr. km

Med en benzin pris der er toppet på foreløbigt 13 kr, så svarer det til 35 km/literen.

Dertil kommer at min gamle renault, som kewet erstatter på turene i lokal området, aldrig bliver ordentlig varm og derfor typisk kører mellem 6-8 km pr. liter.  Det betyder at en tur på 35 km i renault i lokal området koster: 57 – 75 kr. kewet koster blot 11,2 kr for de samme 30 km. Det rykker kewet Lader batteri Lader kewet  ladeteknik og batterier korsels logbog

Jeg har net forbundne solpaneler som her i sommer perioden rigeligt dækker opladning til lokal transporten i kewet. Desuden har jeg nogle offgrid solcellepaneler der skal tilsluttes så de tager sig a floodfil af batterier og hjælper til ved opladning.

 

kewet Lader batteri Lader kewet  ladeteknik og batterier korsels logbog

Den automatiske styring der stopper lader når maks. Ladespænding er opnået kan ses Her: http://techmind.dk/batteri-til-solpanel/batteri-opladning-bly-syre-batteriet/